FONTOS

Gondolkodási önképző

A ThinkFun és a Smart Games játékcsalád a játszva tanulás pedagógiai módszerének megtestesülése: az önmagával történő motiválás, a probléma felismerés és -megoldás, a szabálytudat kialakítása és -fejlesztése, a játék során keletkezett érzelmek feldolgozása önmagában a ThinkFun és Smart Games játékban valósul meg. Ezek a játékok gondolkodási rutint alakítanak ki a velük való foglalkozás során, amiben természetesen előnyös, ha van segítőtárs, de ez a későbbiekben már nem feltétel. Talán a legjobb kifejezés rájuk: a gondolkodási önképzők!

Szórakozás és gondolkodás

Ahogy nevük -ThinkFun és Smart Games- is mutatja, szórakoztatóan és ötletekkel telítve érik el, hogy a játékokban a gondolkodás és szórakozás egymást erősítve jelenhessen meg. A tárgyak forma, szín és képi világa vonzza a tekintetet és a kezeket, sem gyerek, sem felnőtt nem tud ellenállni a kíváncsiságnak.

Didaktikus felépítés

A ThinkFun és Smart Games játékokban a fokozatosan nehezedő állomások és a játékos gondolkodásmódját a játék során alakító rendszer biztos garanciái a sikernek. Az élmény, az agymunka, az eredmény együttese ösztökéli a folytatásra a játékost. A fokozatosság részben a megértést, részben a sikerélményt szolgálja, de legfőképpen a megoldáshoz szükséges stratégiai lépéseket gyakoroltatja. A ThinkFun és a Smart Games játékcsalád is egyértelmű és könnyen érthető jelrendszer segítségével adja meg a feladatokat és biztosítja a megoldás (akár gyerek által történő) ellenőrizhetőségét. Gondolkodni tanító magas élvezeti értékű eszköz.

Csak alsó korhatár van

Eredményesen alkalmazható a kudarckerülő és a sikerorientált gyerekek (és felnőttek) esetében, a képi világuknál fogva korai fejlesztő eszközként alkalmazható óvodásoknál ill. terápiás célokra iskolás ill. felnőtt korban. A ThinkFun és Smart Games játékok tökéletesen alkalmasak bármely életkorban az önfejlesztésre, ennek egyetlen feltétele a játékszabály betartása és a gondolkodásmód megértése. A Smart Games család néhány tagja már 2 éves kortól elkezdhető, a ThinkFun család legújabb játékait 3 éves kortól érdemes a gyerek kezébe adni. Ezek azok a játékok, amiket a gyerek lefektetése után a szülők és nagyszülők is örömmel elővesznek.

Klasszikus elődök

A régebbi ThinkFun és Smart Games játékok klasszikus gondolkodtató játékok alapelvéből indulnak ki, már az ókortól a logika tudománykörében megfogalmazott fejtörők állomásokra bontott variációi vagy az ott oktatott játéktechnikák modern képi világgal kombinált megjelenítései. Ha lehámozzuk róluk a modern és divatos képi világot, akkor gyakorta az ókori bölcsek kedvenc játékait fedezhetjük fel, visszanyúlhatunk segítségükkel a klasszikus logika alapköveihez.

Rush Hour: egy ThinkFun legenda

A ThinkFun legsokoldalúbban kidolgozott ötlete a Rush Hour család, aminek legegyszerűbb (Rush Hour Junior) tagja a hazai gyerekeknél már 4-5 éves kortól elkezdhető. A Rush Hour család alapító tagja (Rush Hour) az évtizedek alatt bővítéseket kapott 3x40 új feladat formájában. Bátran kezébe adhatjuk egy 6 éves gyereknek. Néhány éve megjelent a teljes játék 155 feladattal (Rush Hour Ultimate) ill. ennek tömörített változata 60 feladattal (Rush Hour Deluxe), ami minden nehézségi szinten tartalmaz feladványokat. Kiegészült a család egy nagy kamaszoknak, felnőtteknek szánt változattal (Tatüüü v. Roadside Rescue), ami a szabad rés eltologatásán alapuló játék, sokat 15-ös számsor helyreállítása néven ismerik az alapötletet. A Rush Hour kapott két olyan rokont (Safari Rush Hour és Railroad Rush Hour), amik nem csak formájukban mások, hanem könnyítik is az alapjátékot, mintegy egybevonva a Junior Rush Hour és a Rush Hour játékok nehézségi szintjeit. A Safari Rush Hour játékban vadállatok közül kell kiszabadítani a safari autót, a Railroad Rush Hour játékban a kis piros mozdonnyal kell kijutni a rendező pályaudvarról.

Fából Smartból

A Smart Games játékcsalád az utóbbi években a legkisebbek számára fából készít játékokat, amelyek egyesítik a fa anyaggal megvalósítható építőjátékot és az intelligencia térlátás területének fejlesztésére képes feladványt. A fa Smart Games játékok letisztult, egyszerű, biztonságos, de a gyerekek fantáziáját megmozgató gondolkodtató játékként születtek, melyek méltán aratnak sikert az aprókák és a szüleik körében. 2009-ben két új taggal bővül az eddig csak a Castle Logix és a Camelot Jr. Játékból álló család: jön a Night & Day és a Duo puzzle.

Új irányvonalak a ThinkFun és Smart Games játékoknál

A ThinkFun játékok eredetüktől kezdve három dimenziós formái mindig is csalogatóak voltak, a Smart Games az utóbbi három évben alakította át a játékparkját kétdimenziósból elsősorban háromdimenziósba. A 2009-es évben a ThinkFun és a Smart Games is -válaszolva az igényekre- a játékosok életkorát tekintve lefelé és felfelé egyaránt elmozdult: megjelentettek 3 év alatti gyerekeknek és nagy kamaszoknak ill. felnőtteknek készült játékokat. A ThinkFun és a Smart Games legújabb játékai között vannak lányosabb képi világúak, de gyakran csak az állatos játékaikkal célozzák meg a kislányokat. Hazánkban az elmúlt években egyre határozottabban megfogalmazódott az igény a lányokat elvarázsolni képes logikai játékokra, hiszen egyre több kislány érdeklődik a babázás mellett/helyett ezek iránt.

Téveszmék a ThinkFun és Smart Games játékokról

1.) "Az egyéni fejlesztő játék egyszemélyes, csak jól kell kiválasztani, hogy mikor és mit adjunk a gyerek kezébe."
A Játékforrás álláspontja:
A gondolkodásfejlesztő játékok egy része, mint például a ThinkFun és a Smart Games játékok valóban fizikailag egyszemélyesek. Ez azonban nem azt jelenti, hogy kiválasztjuk a gyerek életkorának megfelelőt és a kezébe adjuk, bármily tökéletesen kitalált játékról legyen szó. A ThinkFun és Smart Games játékok minden esetben feltételezik az eleinte folyamatosan, később szükség szerint közreműködő személyt: a gyereket ismerő, neki segíteni akaró és tudó felnőttet.
2. "Csak erre kiképzett szakember, speciális eszközökkel és helyszíneken képes a gondolkodásfejlesztésre."
A Játékforrás álláspontja (egészséges fejlődésmenetű gyermek esetében):
A gyermekét ismerő szülő képes fejlesztő eszközként használni a ThinkFun és Smart Games játékot, feltéve, ha volt alkalma szakirányú segítséget kérnie/kapnia a játék kiválasztásában, hajlandó volt megtanulnni és megérteni a játék működési módját és gondolatrendszerét, valamit feltételezve azt, hogy a szülő képes a gyerekkel a Gordon-módszer (értő figyelem, kérdve kifejtetés, válaszok helyett rávezetés) segítségével kommunikálni. A gyerek számára a játszva fejlesztéshez legideálisabb személy a szülő és a legoptimálisabb környezet a saját otthona.

Hogyan segítsünk a gyereknek?

Nem ördöngösség: meg kell ismernünk a játék működési módját, ami nem azonos a játékszabállyal (azt pontosan és fejből kell tudnunk), valamint gyakorlatra kell szert tennünk a feladatok megoldásában - még mielőtt a gyerekkel együtt leülnénk játszani. Oldjunk meg több feladatot a közös játék előtt, nem elnagyolva és nem elméletben, hanem valóban csináljuk végig, úgy, ahogy majd a gyerektől is el fogjuk várni. A ThinkFun és Smart Games játékoknál különlegesen fontos, hogy meghagyjuk a gyereknek a megoldás lehetőségét, ne türelmetlenkedjünk és ne akarjunk jószándéktól vezérelve helyette dolgozni. Nem megoldani és végképp nem (a szó régi poroszos értelmében) javítani kell a "munkáját", hanem segíteni, hogy meg tudja fogalmazni a problémát és késztetni a megoldások keresésére, majd ezek közül a célhoz vezető végigjárására. "Érteve hallgassuk" a gyereket, miközben meghagyjuk neki a probléma feltárásának és megoldásának sikerét és örömét.
A legjobb kérdés amit feltehetünk, ha elakad a gyerek a megoldás folyamatában: "Szerinted mi itt a gond?" és a jó válasz csak a gyereké lehet; ha mi mondtuk meg helyette, akkor a gyerek szempontjából az a lehető legrosszabb válasz, mert elvettük a lehetőségét a megoldásra.

Milyen segítséget kínál a JÁTÉKFORRÁS?

A problémamegoldást fejlesztő játékok vásárlása és/vagy a gyerekkel együtt történő használatba vétele különbözik minden más játéktól. A Játékforrás lehetőséget kínál arra, hogy a gyerekkel együtt kipróbáld a játékot vagy akár nélküle is eredményes döntést hozhass. A kiválasztásnál mindenképpen kérj segítséget a játékmestertől, ülj le játszani és próbáld végig azokat, amik első hallásra megfelelőnek tűntek. Ha több hasonló van, akkor mindenképpen azt részesítsd előnyben, ami a gyerekhez bármilyen szempontból közelállónak tűnik. Kérd meg a játékmestert, hogy mutassa meg a játékban eredményes gondolkodásmódot és a segítségével oldj meg különböző nehézségű feladatokat. A játékmester modellt ad arra, hogy miként tudsz majd a gyerekkel együttműködni a játékban, figyeld meg ezeket az útmutatásokat. Soha ne válaszd az első játékot ami megtetszik, mindig többet próbálj ki. Hallgasd meg a játékmesterek álláspontját az életkorra, készségszintre, hasonlóságokra, játéktechnikára vonatkozóan. Érdemes minél több pontos információt adnod a gyerekről, akinek a játékot szánod (természetesen akkor, ha ő nincs jelen), hidd el, a játékmesternek az ajánlásban az nem segítség, ha nyolcévesnek való játékot kérsz, pedig a gyerek még csak hatéves. A ThinkFun és Smart Games játékoknál a dobozon adható információ nagyon általános, szinte biztos, hogy annak alapján nem lehet megfelelő döntést hozni.
A Játékforrás felkínálja Neked a helyben játszás lehetőségét, nyitva tartási időben bármikor lehet jönni játszani. Játékmestereink segítenek a játékkal való megismerkedésben, majd meghagyják a lehetőséget, hogy együtt gondolkodjatok.

"Gyerekcsapda"

A Játékforrásban "gyerekcsapdaként" a ThinkFun és Smart Games játékokat helyeztük el, hogy ne tudjon ellenállni a csemete a kis piros autó kitologatásának, a békák ugráltatásának, a hídpallók áthelyezésének, a mignonok tálalásának vagy éppen a jegesmedvék elrendezésében , esetleg a börtönből való kijutásban, netán a kalózhajók elővarázslásában vagy a királylány kiszabadításában jeleskedhessen. A pillangókat a fény vonzza, a gyerekeket a játék. Nincs annál jobb érzés, mint ha látjuk, hogy gyermekünk olyan játékokkal játszik, amelyek tetszenek neki és ugyanakkor tökéletesen betöltik a gondolkodásfejlesztő eszköz szerepét. És ha ő lefekszik, akkor mi magunk is örömmel elővesszük a játékot és játszunk, játszunk, játszunk ... de neki sincs nagyobb öröm, mint ha reggel ezt ő észreveszi!

Próbáld ki őket és minket!

A ThinkFun és a Smart Games játékcsalád tagjait mindig megtalálod a Játékforrásban és lehetőséged van játszani velük. Nem egyszerűen kibontott áruként hevernek egy játékbolt polcain, hanem az asztaloknál kényelmesen letelepedve, játékpedagógiai szaktanácsadás keretében ismerheted meg őket. Nekünk már évek óta jó barátaink a ThinkFun és Smart Games játékok, a Játékforrásban Te is játszhatsz velük kedved és időd szerint.
Ha haza szeretnéd vinni valamelyik ThinkFun vagy Smart Games játékot, akkor segítünk a neked legmegfelelőbb kiválasztásában. Sok lehetőséget rejtenek, mert ugyanarra az életkorra/készségszintre többféle fantáziavilágú játék is fellelhető, megkönnyítve ezzel a játékos egyéniségéhez való alkalmazkodást. Mi nem vagyunk elkötelezettek egyik márka mellett sem, bízhatsz benne, hogy azt fogjuk ajánlani, amelyiket a legmegfelelőbbnek érezzük - és nem engedjük, hogy elvidd, ha biztosan látjuk, hogy számotokra még nem lesz sikeres és eredményes ez a fajta játék.
A legrendszeretőbb családban is előfordul, hogy elveszik egy-egy darab a sok izgalmas alkatrészből, ilyenkor (a nálunk vásárolt játékok esetében) fordulj hozzánk és természetesen pótoljuk, cseréljük az elemeket, hogy mindig öröm legyen számodra a játék.

A játékok és beszerzésük

A játékok képét fogod itt találni és a hozzá tartozó legfontosabb információkat... de ne feledd, a megismerésükre a Játékforrásban van módod. Ez nem webáruház, és nem is akar az lenni!

A beszerzésük személyesen a Játékforrásban (1119 Budaoest, Tétényi út 72/B) lehetséges, aminek előnyei a számodra:

  1. játékpedagógiai szaktanácsadás keretében segítünk a választásban
  2. kipróbálhatod és bármikor játszhatsz vele
  3. nem csak egy márkát ismersz meg, hanem alternatívákat mutatunk az általad jelzett fejlettségi szint és erősíteni kívánt képességterület alapján
  4. ha elhagysz belőle valamit pótoljuk, ha károsodik javítjuk
  5. ha megrekedtél és útmutatásra vágysz, bármikor jöhetsz játszani és továbbvivő gondolatokat gyűjteni
  6. nem kell mindent megvenned, hiszen a helyben történő játékra állandóan van lehetőség - azokat a játékokat, amiket csak időnként akasz elővenni, használhatod nálunk
  7. mi szándékosan nem teszünk közzé a honlapon árakat (nem ezt tartjuk a legfontosabbnak egy játék esetében és nem vagyunk csomagküldő szolgálat), de hidd el, anyagilag is megéri

Játékra fel!